Speelgoed voor het schoolkind

Speelgoed voor het schoolkind

SPEELGOED VOOR HET SCHOOLKIND

van 6 tot 12 jaar

HET SCHOOLKIND

De meeste kinderen spelen na school het liefste buiten. Met fietsen, rolschaatsen, grote ballen, vliegers en ander buitenspeelgoed kunnen ze zich heerlijk uitleven.
Straatspelletjes als knikkeren en touwtjespringen worden jaarlijks in ere gehouden. Van de een op de andere dag is het, zonder dat het wordt aangegeven, knikkertijd of springtijd.

Verder heeft het schoolkind speelgoed nodig waarmee het alles natuurgetrouw kan nabootsen: een rijdende trein, een naaimachine, maar ook verkleedkleren staan hoog op de verlanglijst.

Het schoolkind neigt naar de realiteit.
Een blok is een echte blok, uitsluitend geschikt om te bouwen.
Een pop is niet langer een poppenkind dat door moeder vertroeteld moet worden. Een pop is een tiener of een stoere held waar ze op willen lijken.

Ook voor creatieve materialen gaat dat op. Het moet zo realistisch mogelijk zijn, dus er wordt gekozen voor modellen en voorbeeldboeken.

Alhoewel ook kleuters al eigen poppenkastvoorstellingen geven, is het schoolkind daar nog meer mee bezig. Het schoolkind heeft allerlei soorten materiaal nodig om mee te knutselen, maar het is ook toe aan experimenteerdozen, technische constructiedozen en weeftoestellen. Een werktafel is voor een schoolkind geen luxe.

Film, televisie en de computerspellen overheersen op deze leeftijd.
Het schoolkind moet dan ook gestimuleerd worden tot zelf-doen. Niet de hele dag spelletjes achter de computer. Het is niet echt slecht voor de ogen, maar de ogen raken op den duur vermoeid. Een Franse wetenschapper heeft na onderzoek geconcludeerd dat computerspellen op zich niet slecht zijn, echter, het is te eenzijdig.

Ouders moeten het spel van hun kinderen in goede banen leiden. Laat ze ook zelf musiceren, toneelspelen, zingen, tekenen, knutselen en bouwen of gezelschapsspelletjes doen. Gezelschapsspelletjes waarbij zij elkaar kunnen overtroeven zijn geliefd.

Alles draait bij deze leeftijd om prestaties. Zijn ze op school handig in rekenen, dan zijn thuis ook rekenspelletjes in trek. Hebben ze gevoel voor taal, dan zijn woordspelletjes een ware ontspanning.

Er zijn ook 'speelleermiddelen' in de handel om de kinderen thuis nog eens extra te laten oefenen wat ze op school geleerd hebben. Het schoolkind speelt, zeker rond de tien jaar, minder met zijn speelgoed. Auto's, poppen, worden uitgestald. Ze gaan auto's zelf in elkaar zetten met behulp van technisch constructiespeelgoed en bouwpakketten. Hoe ouder ze worden, hoe meer gegrepen wordt naar ware schaalmodellen.

Zo rond het tiende jaar raakt menig schoolkind geïnteresseerd in de wetenschap. Kinderen van deze leeftijd zijn uitgesproken nieuwsgierig. Alles moet onderzocht worden. Ze willen alles weten en uitproberen en hebben belangstelling voor techniek: stoommachines, naaimachines, treinen, glasgraveren. Zij zijn ook geïnteresseerd in een encyclopedie vol wetenswaardigheden. Informatieve boeken zijn bij deze kinderen zeer welkom.

Ook informatieve spellen zijn aan te bevelen: letter- en cijferspellen, geschiedenis, aardrijkskunde, wetenswaardigheden. Er zijn ook educatieve computerspellen in de handel die voor deze leergierige leeftijd zijn aan te bevelen. We moeten voor drie dingen erg oppassen: te veel clubs, te veel tv-kijken en te veel computerspelletjes.

Het is niet goed een scheidingslijn te trekken tussen meisjes en jongensspeelgoed.

Meisjes spelen vaak met vriendinnetjes, jongens in de regel met hun vriendjes.
Maar voor buiten hebben ze hetzelfde speelgoed en voor binnen dezelfde gezelschapsspellen en puzzels. Jongens kiezen veel voor auto's en zijn in voor competitiespelletjes, meisjes spelen vaak met poppen. Zolang er in de speelgoedwinkel geen 'meisjes'- en 'jongensafdelingen' zijn, blijft het speelgoed voor het schoolkind.

Speelgoed voor het schoolkind

Bal, touw, rollerskates, fietsen, schaatsen, knikkers, visattributen, zwemvliezen, snorkelbril.
Tafelvoetbal, sjoelbak, kegelen, darts, autobaan, radiografisch bestuurbaar speelgoed, elektrische trein.
Microscoop, kompas, technische bouwdozen, herbarium, stoommachine, zaklantaarn, vergrootglas, scheikundedozen.
Dobbelsteenspellen, spellen met letters en cijfers, vraag- en antwoordspellen, elektronische spellen, computerspellen, puzzels, goocheldozen.
Poppenhuis, tienerpoppen, postkantoor, gereedschap
Poppenkastpoppen, marionetten, actiespeelgoed op het gebied van ruimtevaart, veldslagen.
Naaimachine, naaidoos, borduurdoos, weven, spinnen, pottenbakken, gipsmallen, mozaïek, bouwplaten, typen, pottenbakken, verven op textiel, hout en glas
Modelbouw, constructiesystemen.
      13-06-2019 13:35